Sadeldjungeln...

Den (enligt mig) vikigaste utrusningen! Jag är supernoggran med mina sadlar och kollar upp dem med jämna mellanrum. Aldrig mer än ett år i mellan (tycker egentligen det är för länge). Brukar åka och kolla ca var 6e månad, eller om jag känner att hästen krånglar med ryggen/är irreterad när man masserar ryggen eller när man sadlar! I förrgår var jag iväg med Van Bruce Ja till min, världens grymmaste, sadelmakare Per på Mustang!  Det bästa med mustang är att de är så fruktansvärt kunniga. De provar inte ut, och sedan skickar hem kunden. Nejdu, här provar man gamla sadeln, tar reda på felet, stoppar om eller i princip bygger om sadeln tills den passar. Men oftast provar man ut en nu sadel som passar hyfsat och sedan stoppar om den. Det bästa är att man rider, och hoppar, för att se om den verkligen passar. Är ens ett enda hårstå ruggat är det inte tillräckligt bra! Riktigt grymma är dom! Big up! Har åkt hit sen B-ponnytiden och jag var fast direkt...

Min gamla sadel var en jefferies, vilket är en av mina favoritmärken på sadlar. Mina tre favvisar är Cliff Barnsby, Jefferies Saddlery och Jeremy Rudge!

Problemet jag hade:
  • Tyckte hästen hade svårt att ridas med bog- och ryggfrihet alltså svår att rida i lösgjord och elastisk form (vilket inte är så konstigt eftersom jag inte är så stor och stark och att hästen väger, hög och häpna, 900 kilo!!! ja, jag har haft henne på våg)
  • Tyckte sadeln gled till vänster (vilket är konstigt eftersom jag har problemet att jag är för stark i högersidan)
  • Hade svårt att sadla henne (hon skrapade med frambenen och det var supersvårt att hitta vart sadeln skulle ligga)

Konstaterande och åtgärd:
  • Hon byggt så mycket muskler i ländryggen att den blev en "grop" precis bakom bogen vilket gjorde att sadeln åkte fram och ner i "gropen". Detta gjorde såklart att sadeln låg lite halvtaskigt...
  • Vi kunde ha bara fyllt på med ull där "gropen" fanns. Men det skulle inte direkt varit en lösning eftersom problemet finns kvar då ullen plattas ihop
  • Vi provade lite sadlar och bestämde oss för att en ny sadel var det bästa! Sadeln som låg bäst var en Jefferies Ltd JMX jumping and event sadel! Man kände verkligen att hon använde ryggen när hon hoppade. Hon har inte riktigt hoppat igenom hela språnget innan, men nu jäklar! Sedan kände man att hon vågade röra bogar och framförallt rygg, det märktes speciellt i skritten. Elactisiteten kom tillbaka fullständigt. Kändes riktigt bra. Jag hamnade i en bra position på henne också.


Min nya baby!

Hur grym?! Min defintion av den perfekta sadeln! Finns inga "underkåpor", eller vad det heter? Där kardborren är ska det sitta knästöd men jag plockade bort dem. Vill helst inte ha några stöd alls! Alla är ju olika men jag fixar inte att rida med stöd någonstangs! Skulle helst rida i en platt skinnlapp med stigbyglar!

(Dressyrsdalar förstår jag mig inte på?! Hur tusan kan man vilja sitta fast i sadeln med spikraka ben?! Jag som inte ens kan rida med skodda ridbyxor... haha! Jag har ridit i dressyrsadel en gång, när min mamma tvingade mig på fälltävlans-ponny-sm, jag grinade non-stop!)

I alla fall plockade vi bort alla stöd, och de stöden som finns kvar är de som är på sadelkåpan. Och dessa är supermjuka, trycker man ihop dem blir de nästan helt platta! Sedan är den här sadeln extremt flatback, big up! Det är egentligen en fälttävlanssadel så det passar mig utmärkt!

Observera att jag rider men långa stroppar på hoppsadlarna. Detta är därför jag strävar efter att komma så nära hästen som möjligt. Alltså måste jag ha dressyrgjordar och korta hopplattor, det är ett jäkla jobb att hitta dem men det är det värt! Se också att jag rider med spännena på stiglädren längst ned vid stigbygeln, detta också för att slippa bullen uppe vid låret, så obekvämt!

Jag är helt euforisk över den här sadeln.... vill bara rida i sånna här sadlar nu ju! Så bäst, ni som inte provat, prova! Det är verkligen en upplevelse utöver det vanliga vill jag lova!

Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0